تجهیزات کمپینگتجهیزات سفرکوهنوردی و کمپینگ

راهنمای خرید چادر مسافرتی

چادرمسافرتی یه وسیله ضروری برای هر سفر است و انتخاب یک چادر مسافرتی خوب، یعنی اطمینان، راحتی و لذت از سفر. پس اگر قصد سفر و ماجراجویی در دل طبیعت را دارید، بهتر است با انتخاب یک چادر مناسب، لذت سفر و آسایش خاطر خود را بخصوص موقع استراحت در دل شب، در هر مکانی که هستید، خواه دل دل کوه یا در اعماق جنگل یا هرمکان دیگری که قصد سفر به آنجا را دارید، دوچندان کنید. با این حال، انتخاب چادر مسافرتی مناسب می تواند به دلیل وجود تنوع گسترده گزینه ها در بازار، یک کار چالش برانگیز باشد. با ما همراه باشید تا مهم ترین مواردی که باید هنگان خرید چادر مسافرتی درنظر داشته باشید، بررسی کنیم.

چگونه یک چادر مسافرتی مناسب انتخاب کنیم؟

خب برای این که یک انتخاب درست و مطمئن داشته باشیم، ابتدا باید هدف خود از خرید چادر را بدانیم. در ادامه بر اساس مکانی که قصد سفر به آن را دارید، شما را راهنمایی خواهیم کرد.

چادر مسافرتی مناسب برای کوهنوردی

یک چادر کوهنوردی خوب باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • وزن سبک: چادر کوهنوردی باید سبک باشد تا در مسافت‌های طولانی خسته نشوید و به راحتی کوهنوردی کنید.
  • حفظ حرارت: برای کوهنوردی در مناطق سرد، چادر باید حرارت داخلی را حفظ کرده و شما را گرم نگه دارد.
  • مقاوم در برابر باد و باران: باید از جنس مقاومی ساخته شده باشد تا در شرایط بادی و بارانی ازشما محافظت کند.
  • حمل و نقل آسان: چادر باید به راحتی قابل حمل و نقل باشد تا بتوانید آن را به راحتی به مکان موردنظر برسانید.
  • کم حجم: در مکان‌های کوهستانی به دلیل فضای محدود، چادر باید به اندازه کافی جمع‌وجور باشد.
  • رنگ فسفری روشن: این نوع رنگ در کوهستان وقتی که به کمک نیاز داشته باشید و امدادگران به دنبال شما باشند، کمک خیلی زیادی در یافتن محل استقرار شما خواهد کرد.
  • قابلیت نصب سریع: در کوهنوردی ممکن است نیاز به برپاکردن سریع چادر داشته باشید. بنابراین، چادر باید به راحتی باز و قابل نصب باشد.
کوه نورد درکنار چادر کمپینگ در کوه اورست

اگر قصد سفر به ارتفاعات زیاد و مکان هایی که باد و رطوبت زیادی دارند را دارید پیشنهاد ما استفاده از چادر های تک جداره است که دارای یک لایه دیواره پارچه‌ای ضد آب و قابل تنفس می‌باشند. چادر های تونلی و یا چادر های عصایی نمونه بارز این مدل است. در ادامه ویژگی هرکدام از این چادر ها را ذکر خواهیم کرد.

پیشنهاد مطالعه

چادر های عصایی

این مدل چادر ها دارای اسکلت میله ای تاشو هستند که با باز کردن میله ها و اتصال آن به چادر، یک چادر مقاوم خواهید داشت. این میله ها قابلیت تثبیت به زمین را نیز دارند که سبب می شود تا باد نتواند چادر را جابه جا کند و در شرایط بد آب و هوایی شما را امن نگه می‌دارد. به دلیل مقاومت بالا و قابلیت جمع شدن آن در یک کیسه کوچک، این مدل انتخاب اول کوهنوردان حرفه‌ای است. البته برپایی و نصب این مدل کمی زمان بر است.

چادر عصایی آبی

چادر های تونلی

این مدل چادر ها نمونه های جدیدی از چادر های مسافرتی هستند که استحکام بالایی دارند و مناسب شرایط آب و هوایی سخت می‌باشند. این چادر ها از میله های موازی و نیم دایره ای با دیواره پارچه ای ضد آب و وزن سبک ساخته شده اند و پس از برپایی حالت تونل مانند دارند. این مدل بیشتر مناسب کمپ های اردوگاهی و استفاده دو یا چند نفره است. البته نصب این چادر ها نیاز به کمی تمرین دارد و بهتر است قبل از سفر حتما چند بار باز و بست آن ها را تمرین کرده باشید.

چادر تونلی زرد رنگ

5مدل از برترین چادرهای مسافرتی تونلی و باز و بست آنها:

چادر مسافرتی مناسب جنگل و محیط های وحشی

اگر قصد سفر به محیط وحشی و جذاب جنگل را دارید، بهتر است از چادر مسافرتی دوجداره استفاده کنید. این مدل ها دربرابر باران و رطوبت بهترمقاومت می‌کنند و برای نگهداری از تجهیزات اضافی شما مناسب‌تر هستند. همچنین این چادر ها باید ویژگی های زیر را حتما داشته باشند:

  • وزن سبک: زمین‌های کمپینگ در جنگل ممکن است فاصله طولانی تا محل کمپینگ داشته باشند. بنابراین، چادر باید سبک و قابل حمل باشد.
  • تهویه هوا مناسب: چادر باید دارای پنجره باشد تا از شرجی شدن هوا جلوگیری کند و گردش هوا درآن شکل بگیرد.
  • مقاومت در برابر حشرات: چادر باید به شکلی باشد که از نفوذ حشرات به داخل جلوگیری کند. معمولا ورودی این چادر ها لبه های برآمده از زمین دارد تا مانع ورود حشرات شود و در و پنجره آن مجهز به توری می‌باشند.
  • مقاومت در برابر باران: طبیعت و جنگل‌ها معمولاً زمین‌ها را مرطوب می‌کنند. بنابراین، چادر باید از جنس ضدآب باشد تا از ورود آب به داخل جلوگیری کند.
چادرمسافرتی در طبیعت

یکی از چادر های مورد علاقه طبیعت گردان و علاقه مندان به کمپینگ در جنگل، چادر مسافرتی اتوماتیک می‌باشد که در ادامه به بررسی ویژگی های این مدل خواهیم پرداخت.

چادر مسافرتی اتوماتیک

چادرهای اتوماتیک به آسانی و باسرعت بالا برپا می‌شوند.این مدل دارای میله های تلسکوپی می‌باشد که موقع برپایی چادر باز می شوند و با کشیدن آن به سمت قسمت مرکزی چادر به راحتی برپا می‍شود. چادرهای اتوماتیک به عنوان گزینه‌ای کارآمد برای کمپینگ‌های کوتاه‌مدت و میان مدت در مکان‌های مختلف به شمار می‌آیند. اما باید توجه داشت که به دلیل وجود میله های تلسکوپی، وزن نسبتا بیشتری دارند.

چادر اتوماتیک طوسی

چادر مسافرتی مناسب کویر گردی

برای کویر گردی، چادر شما باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • سایه بان و پنجره: چادر مناسب کویر باید دارای سایه بان و پنجره باشد تا ازشما دربرابر آفتاب سوزان وسط ظهر، درست زمانی که نیاز به استراحت دارید، محافظت کند.
  • رنگ چادر: چادر های مناسب کویر عموما سفید رنگ هستند؛ چراکه رنگ سفید کم‌تر گرمای خورشید را به خود جذب می کند و فضای داخل چادر به مراتب خنک تر از بیرون آن خواهد شد.
  • مقاوم دربرابر شن و طوفان: چادر شما باید دربرابر باد های شدید مقاومت کرده و مانع ورود شن و ماسه به داخل شود. این چادرها دارای یک لایه پوششی برای زیپ ها هستند تا مانع ورود شن و ماسه به دندانه های زیپ شود.
  • عایق حرارتی: شب های بیابان معمولا خیلی سرد هستند بخصوص در پاییز و زمستان. بنابراین چادر باید بتواند حرارت داخلی را حفظ کرده و شما را گرم نگه دارد.
  • دارای مانع ورود حشرات: چادر باید به شکلی باشد که از نفوذ حشرات و موجودات موزی مانند عقرب و مار به داخل آن جلوگیری کند.

برای کویرگردی، استفاده از چادر های تک جداره توصیه می‌گردد. برای کمپ های طولانی مدت در کویر از چادر های بادیه نشین(Bedouin tent) مانند عکس زیر عموما استفاده می شود اما مدل هایی مانند چادر مسافرتی تونلی برای سفر های کوتاه می‌تواند یک انتخاب مناسب باشد.

چادر سفید در کویر

چادر مسافرتی مناسب طبیعت گردی

برای سفرهای کوتاه در طبیعت در آب و هوای معتدل و محیط های عمومی، چادر فنری اولین انتخاب است.

چادر مسافرتی فنری

این مدل چادر ها خیلی سبک هستند و به راحتی برپا می‌شوند اما استحکام کمی دارند و بستن آن‌ها نیز، نیاز به کمی مهارت دارد. اگر قصد دارید تا در مکان های عمومی برای مدت کوتاه استراحت کنید و فضای کافی برای حمل این چادر ها دارید این مدل کاملا مناسب شماست. البته همان طور که گفته شد، این مدل خیلی جمع و جور نیست.

چادر فنری قهوه ای


نکاتی که هنگام خرید باید به آن توجه کنید!

  1. ظرفیت چادر: هنگام خرید چادرمسافرتی باید به ظرفیت آن و تعداد افراد خانواده، دقت کنید تا چادر زیادی کوچک یا بزرگ نباشد.
  2. جنس چادر: چادر های مسافرتی از لوازمی هستند که اگر خوب نگهداری شوند، می توانند سالیان سال برای ما کار کنند پس باید جنسی را انتخاب کنید با دوام باشد. پیشنهاد ما پلی استر است. اما در باره انواع مختلف متریال های مورد استفاده در چادر های مسافرتی در ادامه توضیحاتی داده ایم.
  3. نوع چادر: در بالا راهنمایی هایی برای خرید چادر مسافرتی باتوجه به مکان و فصلی که در آن قصد سفر دارید به شما داده ایم، توجه داشته باشید که لازم نیست برای هر فصل یا محیط خاص یک چادر داشت بلکه باید دانست بطور مثال بعضی از چادر ها برای فصل های سرد یا مکان های مرطوب ساخته نشدند، پس هنگام خرید باید به این نکته که عموما قصد استفاده از چادر را در چه شرایطی دارید و این که آیا شما یک طبیعت گرد حرفه ای هستید یا یک گردش گر عادی، توجه کنید.
  4. وزن: یک چادر هرچقدر هم که ویژگی های جذاب داشته باشد و جنس خوبی در آن بکار رفته باشد، وقتی که وزن معقولی نداشته باشد، تجربه طبیعت گردی شما را خراب خواهد کرد. پس وزن چادر مسافرتی خود را در اولویت خرید قرار دهید؛ بخصوص اگر شما یک طبیعت گرد حرفه ای هستید و باید خودتان چادر را حمل کنید.
  5. راحتی در استفاده: برپا کردن چادر باید به راحتی انجام شود و وقت و انرژی شما را به خود اختصاص ندهد. باتوجه به راهنمایی هایی که دربالا به شما ارائه شد، سعی کنید یک مدل مناسب را انتخاب کنید.

متریال های متداول برای چادرهای مسافرتی

  1. نایلون (Nylon): نایلون یکی از جنس‌های محبوب برای چادرهای مسافرتی است. این جنس سبک و مقاوم در برابر آب و باد است. همچنین نایلون از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه است. اگر می‌خواهید چادری با وزن سبک داشته باشید که راحت حمل شود، نایلون گزینه خوبی است.
  2. پلی‌استر (Polyester): پلی‌استر یک جنس مقاوم در برابر آب و باد است. این جنس دارای مقاومت بالایی در برابر پرزگیری و پارگی است و به خوبی از نور خورشید محافظت می‌کند. چادرهای پلی‌استر معمولاً با یک پوشش پوشیده می‌شوند تا از ورود آب به داخل جلوگیری کنند.
  3. کتان (Canvas): چادرهای کتان دارای ساختار سنگین‌تری هستند و به خوبی از گرما و سرما محافظت می‌کنند. این جنس به مقدار بیشتری از نور خورشید جلوگیری می‌کند. اگر به دنبال یک چادر ماندگار و با دوام برای مسافرت‌های طولانی مدت هستید، کتان گزینه خوبی است.
  4. سیلیکونی (Silicone): چادرهای سیلیکونی دارای وزن سبکی هستند و به خوبی از آب محافظت می‌کنند. این جنس دارای مقاومت بالا در برابر پارگی و پرزگیری است. چادرهای سیلیکونی به عنوان گزینه‌ای برای کمپینگ‌های مهمانی و مسافرت‌های کم‌بار مناسب هستند.
  5. پلی‌کتن (Polycotton): این جنس ترکیبی از پلی‌استر و کتان است و ویژگی‌های هر دو را ترکیب می‌کند. چادرهای پلی‌کتن دارای عایق‌بندی خوبی در برابر گرما و سرما هستند و همچنین مقاوم در برابر آب هستند. این جنس انعطاف‌پذیری از کتان و مقاومت از پلی‌استر دارد.


تحریریه کالالینک

هدف من در در وب سایت کالالینک(calalink) نوشتن مطالبی است که به کاربران کمک کند تا بتوانند بهترین تصمیم گیری را قبل از هر خریدی داشته باشند. همین طور تلاش می کنم تا لینک بهترین کالاهای موجود در بازار را که به دنبال آن هستید را برای شما گردآوری کنم تا خریدی راحت و بی دغدغه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا