تجهیزات سفرچاقو و ابزار چندکارهورزش و سفر

راهنمای خرید چاقوی شکاری

اگر شما هم اهل سفر، شکار و کمینگ در طبیعت هستید حتما تا بحال نیاز به همراه داشتن یک چاقوی شکاری مناسب در طبیعت را حس کرده‌اید. حتی اگر به هیچ کدام از موارد بالا هم علاقه‌مند نباشید باز هم حس داشتن یک چاقوی شکاری می‌تواند شمارا به خرید آن جذب کند(شاید هم داشتن یک چاقوی شکاری شمارا به کمپینگ در طبیعت علاقه مند کند!). به هر حال علت هرچه که باشد، دراین مقاله ابتدا با انواع چاقوهای شکاری و کاربرد آن ها آشنا خواهیم شد، سپس شمارا در انتخاب و خرید یک چاقوی مناسب برای شکار و کمپینگ در طبیعت راهنمایی خواهیم کرد؛ پس با ما همراه باشید.

انواع چاقوی شکاری

1_ چاقوی فیکس (Fixed Blade Knife)

چاقوی شکاری تیغه ثابت

چاقوی فیکس یا همان چاقوی ثابت، دارای یک تیغه ثابت می‌باشد ومعمولا همراه با غلاف هستند، همچنین از نظر اندازه عموما بزرگ تر از چاقوهای جیبی می باشند. این مدل بسیار قوی و با دوام است و برای کارهای سخت و سنگین شکار مورد استفاده قرار می‌گیرند. این چاقوها عمومًا برای پوست‌گیری، خرد کردن استخوان، تمیز کردن و کارهای قدرتی و سنگین به کار می‌روند.

2_ چاقوی تاشو(Folding Knife)

چاقوی شکاری تیغه متحرک یا ضامن دار

چاقوی ضامن‌دار به خاطر قابلیت تاشو بودن و کاربرد چندمنظوره‌ای که دارد، بسیار محبوب است. بعضی از این چاقوها دارای دو یا چند تیغه مختلف هستند. تیغه‌های چاقوی تاشو می توانند شامل تیغه دندانه دار (Serrated Blade) برای بریدن مواد سخت و تیغه صاف(Straight Blade) برای بریدن و کارهای دقیق‌تر باشند. این چاقوها مناسب برای بریدن برگ‌ها، گوشت و کارهای عمومی شکار هستند.

3_ چاقوی بولت/پوست کن (Skinning Knife)

چاقوی شکاری تیغهSkinning

چاقوی بولت برای پوست‌گیری حیوانات استفاده می‌شود. این چاقوها دارای تیغه باریک و تیز برای صاف کردن پوست حیوانات بعد از شکار هستند.

پیشنهاد مطالعه

4_قمه/ چاقوی بازویی (Machete)

قمه/ چاقوی بازویی (Machete)

چاقوی بازویی که بیشتر به اسم قمه می شناسند، با تیغه بلند و عریض، برای قطع برگ‌ها و شاخه‌ها، تمیز کردن مسیر و کارهای قطع و خرد کردن برای شکار در مناطق جنگلی و پوشش گیاهی فراوان استفاده می‌شود. اگر به جنگل های پر شاخ و برگ می روید حتما به یکی از این مدل چاقو برای هموار ساختن مسیر خود نیاز خواهید داشت

5_ چاقوی چندکارهه (Multi-tool)

چاقوی چندکارهه (Multi-tool)

این مدل یک وسیله چند منظوره است که چندین ابزار مختلف مانند چاقو، پیچ گوشتی، مفتول باز کن، انبر دست و … را در یک وسیله جای داده است. عموما این مدل را به اسم چاقوی سوئیسی هم می شناسند. این مدل برای افرادی که به دنبال حمل یک وسیله چند کاره کاربردی هستند، مناسب است.

6_ چاقوی خنجری(Dagger)

 چاقوی خنجری(Dagger)

چاقوی خنجری دارای یک تیغه با نوک بسیار تیز و متقارن است که هر دولبه آن برنده می باشد. به طور معمول از خنجرها به عنوان ابزاری برای استفاده تاکتیکی یا شکار و کشتن حیوانات کوچک و وحشی استفاده می‌شود. طراحی صاف و تیز تیغه خنجرها، به شکارچیان امکان می‌دهد تا فرصت خوبی برای بریدن و ضربه زدن داشته باشند.

7_ چاقوی  فیله بری گوشت(The boning knife)

چاقوی  فیله بری گوشتThe boning knife

همانطور که از نام آن پیداست، این چاقو برای جدا کردن گوشت از استخوان طراحی شده است. البته این چاقو بیشتر در قصابی استفاده می شود تا جنگل، اما اگر هوس شکار آهو به سرتان زده و قصد دارید تا مدت زیادی در طبیعت بمانید و گوشت مصرف کنید، این مدل می تواند تبدیل به یک چاقوی همه کاره برای شما بشود.

انواع تیغه چاقوهای شکاری

1_ تیغه Drop Point

تیغه Drop Point

این تیغه دارای یک لبه مستقیم و انحنای کم بر روی تمام طول آن است. این تیغه بیشتر برای شکار حیوانات بزرگ و کاربردهای عمومی استفاده می‌شود. این مدل مقاومت بالایی در مقابل ضربه دارد و مناسب برای بریدن چوب ویا کندن پوست حیوانات است.

2_ تیغه Clip Point

تیغه Clip Point

این مدل دارای یک لبه مستقیم است که در نزدیکی نوک تیغه انحنای تندی دارد. این تیغه برای سوراخ کردن، خردکردن و انجام ریزه کاری ها و جاهایی که کاربردهای دقیق و دقت بالا نیاز است مانند بریدن جزئیات کوچک مناسب است.

3_ تیغه پوست کنی/Skinning

تیغه پوست کنی/Skinning

این تیغه به خاطر طراحی خاص آن برای پوست‌گیری حیوانات و دور کردن پوست از گوشت مناسب است. لبه تیغه این نوع چاقو هموار و منحنی است و به راحتی در اطراف مفاصل حرکت می‌کند.

4_ تیغه Tanto

تیغه Tanto

این تیغه برای برش و نفوذ در سطوح سخت و مقاوم مناسب است ومعمولا دارای نوک تقویت شده می باشند. این تیغه ها بیشتر برای شکار و کاربردهای تاکتیکی استفاده می‌شوند.

5_تیغه دندانه دار (Serrated)

تیغه دندانه دار (Serrated)

این تیغه ها لبه هایی همانند اره دارند. این دندانه ها سبب می شود تا زمانی که چاقو به اندازه کافی تیز نیست باز هم بتواند بخوبی برش بزند و شیار ایجاد کند. اما این تیغه برای برش اشیاء کوچک یا کند پوست میوه ها مناسب نیست. اکثر تیغه ها در قسمت انتهایی خود مقداری دندانه دارند و می توان گفت این مدل بیشتر با تیغه های دیگر ترکیب می شود.

6_ تیغه نیزه‌ای (Spear-Point)

تیغه نیزه‌ای (Spear-Point)

این مدل دارای تیغه ای متقارن هستند و نوک محکمی دارند که برای سوراخ کردن مناسب است. از آنجایی که نوک آن در راستای تیغه و دسته است، کنترل آن آسان و خوش دست است. تفاوت بین نوک نیزه و تیغه خنجر در این است که لبه بالایی نوک نیزه تیز نیست.

7_ تیغه swept point/skinner

تیغه swept point/skinner

این تیغه ها که به Skinner نیز معروف می باشند مانند مورد 3 برای پوست‌گیری و تمیزکردن حیوانات استفاده می‌شود. لبه منحنی و شیب آن باعث می‌شود که به راحتی در اطراف مفاصل حرکت کند و قابلیت کنترل بریدن را فراهم می‌کند.

8_ تیغه Gut Hook

تیغه Gut Hook

این نوع تیغه دارای یک لبه اصلی است که در نزدیکی نوک تیغه یک زائده منحنی شکل کوچک به اسم Gut Hook (گوت هوک) دارد. این قسمت به خاطر طراحی خاص خود برای باز کردن صفحه شکم حیوانات بزرگ استفاده می‌شود.


مواردی که باید هنگام خرید یک چاقوی شکاری مدنظر داشته باشید

1_ توجه به تیغه چاقو

یک چاقوی شکاری خوب باید نوک تیزی داشته باشد وبهتر است از نوع تیغه ثابت همراه با غلاف باشد. همچنین قبل از خرید یا قبل از شروع سفر به میزان برندگی تیغه‌ چاقوی خود توجه داشته باشید. اگر تیغه چاقو به اندازه کافی برنده نباشد ممکن است هنگام ضربه زدن به اشیا سخت بشکند یا هنگام برش و ایجاد شکاف انرژی شما را هدر دهد.

2_ متناسب با نوع سفر خود چاقو را انتخاب کنید

چاقویی که در یک سفر تفریحی کوتاه ممکن است استفاده شود با چاقوی مناسب برای یک شکار حرفه ای قطعا متفاوت است. اگر به یک جنگل انبوه سفر میکنید یک چاقوی بلند برای کنار زدن شاخ و برگ درختان بیشتر بکار شما می آید. پس با توجه به کاربرد چاقو ها، نوع سفر و استفاده خود آنها را انتخاب کنید.

3_ وزن چاقو

هرچقدر هم که یک چاقو خوب باشد درصورتی که وزن زیادی داشته باشد برای یک سفر تفریحی مناسب نیست و در درازمدت حمل آن برای شما دردسر ساز می‌شود. هنگام خرید سعی کنید یک چاقوی سبک وزن انتخاب کنید.

4_ دسته چاقو

ارگونامیک بودن دسته چاقو از فاکتور های مهم قبل از خرید است. بهتر است چاقویی را انتخاب کنید که به راحتی در دستان شما بشیند و به اصطلاح خوش دست باشد تا موقع استفاده آسیب نبینید. همچنین جنس دسته چاقو نیز مهم است. دسته چاقو ها معمولا از جنس فلز، چوب یا پلاستیک است که هرکدام مزایا و معایب خود را دارد. دسته های فلزی دوام بالایی دارند اما چندان خوش دست نیستند وممکن است هنگام ضربه ضدن به دست شما فشار وارد کنند یا لیز بخورند. دسته های چوبی نسبت به رطوبت کمی حساس هستند اما زیبا و خوش دست هستند. دسته های پلاستیکی خوش فرم و مناسب هستند ومتناسب با جنس ترکیبات خود دوام قابل قبولی دارند والبته ارزان تر نیز هستند.

5_ برند سازنده

بهترین برند ها برای خرید یک چاقوی خوب عبارتند از:

  • Buck
  • Cold Steel
  • Wüsthof
  • Havalon
  • Kershaw
  • Gerber Gear


تحریریه کالالینک

هدف من در در وب سایت کالالینک(calalink) نوشتن مطالبی است که به کاربران کمک کند تا بتوانند بهترین تصمیم گیری را قبل از هر خریدی داشته باشند. همین طور تلاش می کنم تا لینک بهترین کالاهای موجود در بازار را که به دنبال آن هستید را برای شما گردآوری کنم تا خریدی راحت و بی دغدغه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا