کالای دیجیتالفناوری

معرفی برترین‌ها: هدست واقعیت مجازی

هدست واقعیت مجازی(VR) به عنوان یک فناوری نوین، تجربه‌ای بی‌نظیر در دنیای مجازی را برای کاربران فراهم می‌کند. این فناوری جدید به شما کمک می کند تا یک قدم در تجربه نزدیک به واقعیت دنیای مجازی جلوتر بروید و حس حال حرکت و دیدن دنیای مجازی بصورت آزادنه به مانند حرکت در دنیای واقعی را تجربه کنید. یکی از مؤثرترین عوامل در تجربه واقعیت مجازی استفاده از هدست‌های مناسب و یکپارچه است. در این مقاله، انواع مختلف هدست‌های واقعیت مجازی را بررسی و مقایسه خواهیم کرد.

انواع هدست واقعیت مجازی

1_ هدست‌های مبتنی بر رایانه

هدست‌های مبتنی بر رایانه، کابران را قادر می‌سازند تا در دنیای مجازی به سرگرمی، تفریح و ارتباط با دیگران بپردازند. این دستگاه‌ها مجهز به صفحه نمایش، بلندگو، میکروفون و حس‌گرهای حرکتی هستند و تجربه‌ای واقعی‌تر از دنیای مجازی را برای کابران به وجود می‌آورند. هدست‌های مبتنی بر رایانه معمولاً به صورت سربازو، سری کلاهی یا عینک در مدل‌های مختلف عرضه می‌شوند. با استفاده از حرکت بدن کاربر، این دستگاه‌ها تعامل با محیط مجازی را ممکن می‌سازند و تجربه‌های گوناگونی جذابی را ارائه می‌دهند، از جمله کاربرد این هدست ها، بازی‌های مجازی، فیلم های سینمایی سه‌بعدی و غیره است. همچنین، این دستگاه‌ها می‌توانند در حوزه‌های دیگری مانند آموزش، پزشکی و… نیز کاربرد داشته باشند.

2_ هدست‌های هوشمند موبایل

این نوع هدست‌ها عموماً با استفاده از تلفن هوشمند که به هدست متصل می‌شود، کار می‌کنند. این دستگاه‌ها عموماً ارزان هستند و برای کسانی که برای اولین بار با تجربه واقعیت مجازی آشنا می‌شوند مناسب هستند. با استفاده از این نوع هدست ها به راحتی می‌توان به تلفن همراه یا دستگاه های دیگری با قابلیت بلوتوث متصل شد و از طریق آن ها به مکالمه تلفنی، گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم و اجرای دستورات صوتی از طریق شبکه بلوتوث دسترسی داشت.هدست های هوشمند موبایل به راحتی قابل شارژ می‌باشند و توسط یک باتری داخلی کار می‌کنند. برخی از هدست های هوشمند موبایل دارای قابلیت کنترل لمسی بر روی سطح خود هستند که به کاربر امکان کنترل هدست ها را بدون نیاز به لمس گوشی هوشمند می‌دهند.

3_ هدست‌های بی‌سیم

این هدست‌ها برای افرادی کاربرد دارند که می‌خواهند حرکتی آزادانه در محیط واقعیت مجازی داشته باشند. به عنوان مثال، هدست PlayStation VR با استفاده از پلتفرم بی سیم پلی‌استیشن، تجربه‌ای ابتدایی از واقعیت مجازی را فراهم می‌کند. این نوع هدست‌ها امکانات کمتری نسبت به هدست‌های رایانه‌ای دارند، اما همچنان تجربه واقعیت مجازی را به کاربران ارائه می‌دهند.

4_ هدست‌های تلویزیون

بعضی از برندهای تلویزیون نیز هدست‌های خود را برای تجربه واقعیت مجازی منتشر کرده‌اند. این هدست‌ها به تلویزیون متصل می‌شوند و تجربه‌ای متفاوت و هیجان‌انگیز از تماشای فیلم های سه بعدی را به کاربران ارائه می‌ دهند. این هدست‌ها به صورت بیسیم یا باسیم وجود دارند و اتصالی بین تلویزیون و هدفون برقرار می‌کنند تا کاربران بتوانند بدون نیاز به دیگر افراد در نزدیکی خود صداهای تلویزیون را بشنوند و فیلم های 3D تلویزیون را تجربه کند.

بهترین هدست واقعیت مجازی برای کامپیوتر

1_ هدست واقعیت مجازی اکولوس مدل Quest 2

فردی درحال استفاده از هدستQuest 2

اگر به دنبال یک هدست واقعیت مجازی قدرتمند و باکیفیت برای اجرای بازی های رایانه ای خود هستید، ما به شما هدست واقعیت مجازی اکولوس مدل Quest 2 را پیشنهاد می‌کنیم؛ چراکه استفاده راحت و آسانی دارد و طیف وسیعی از بازی های ویدیویی را پشتیبانی می‌کند. راحتی در استفاده بخصوص برای گجتی مانند هد ست‌ها که نیاز است بر روی سر نصب شوند و با چشمان و بدن شما ارتباط زیادی دارند یکی از فاکتور های بسیار مهم است که باید حتما قبل از خرید در نظر داشته باشید.(ویدئوی این هدست را در اینجا ببینید.) در ادامه مزایا و ومعایب این هدست را با هم بررسی می‌کنیم.

  • ✔مزایا
  • ✖معایب
  • اتصال بی سیم
  • ارگونومی بالا
  • قابلیت ردیابی حرکتی
  • امکان اتصال به کامپیوتر
  • امکان پخش صدای 3 بعدی با کیفیت بالا
  • استفاده از باتری های قلمی قابل تعویض در کنترلرها
  • قیمت بالا
  • نیاز به VPN برای راه اندازی
  • نیاز به اکانت فیسبوک برای راه اندازی

2_ هدست واقعیت مجازی وایو مدل HTC pro 2 

هدست واقعیت مجازی HTC pro 2

اگر به دنبال هدست قدرتمند تر برای انجام بازی های رایانه ای هستید یا نمی خواهید هدست خود را برای راه اندازی به فیسبوک یا هر شبکه اجتماعی دیگری متصل کنید، اگر به دنبال واضح ترین صفحه نمایش همراه با موقعیت یابی دقیق تشخیص حرکتی هستید والبته اگر مایلید چند برابر بیشتر پول پرداخت کنید، هدست واقعیت مجازی وایو مدل HTC pro 2 یک انتخاب مناسب بنظر می آید. البته از قبل نیاز به یک رایانه قدرتمند برای اجرای بازی های کامپیوتری مناسب برای این هدست خواهید داشت. پلتفرم SteamVR یک کتابخانه عظیم از بازی های واقعیت مجازی برای Vive Pro 2 دارد، معروف ترین آن بازی Half-Life: Alyx است که یک تجربه فراموش نشدنی برای شما ایجاد خواهد کرد.(ویدئوی این هدست را در اینجا ببینید.)

  • ✔مزایا
  • کیفیت صفحه نمایش5k
  • نرخ تازه سازی تصاویر 120 هرتز
  • زاویه دید 120 درجه ایی 
  •  قابلیت پخش صدای 3 بعدی
  •  امکان تنظیم فاصله بین دو چشم 
  • ردیابی حرکتی پیشرفته و دقیق
  • ✖معایب
  • نیاز به یک رایانه قدرتمند برای اجرا
  • نیاز به اداپتور وایرلس برای اتصال بیسیم
  • قیمت بسیاربالا


بهترین هدست واقعیت مجازی برای موبایل

1_ HTC Vive Focus Plus

این هدست دارای سرعت و پردازش قدرتمند، کیفیت تصویر عالی، و قابلیت اتصال به موبایل های اندرویدی می باشد.

2_ Samsung Gear VR

Samsung Gear VRهدست مناسبی برای موبایل های سامسونگ است چراکه تجربه VR را با به اشتراک گذاشتن قابلیت های گوشی امکان پذیر می سازد.

3_ Google Daydream View

این مدل یک هدست هوشمند و سبک برای موبایل های اندرویدی است و با تکنولوژی های جدید موبایل مطابقت دارد.

4_ Xiaomi Mi VR Play

این مدل یک هدست VR با قیمت مناسب و کیفیت خوب برای تمامی موبایل های اندرویدی است.

5_Oculus Quest 2

این هدست در قسمت بهترین هدست های مناسب کامپیوتر کامل بررسی کردیم ونیاز به توضیح بیشتر ندارد.

جمع بندی

اگرچه در حال حاضر افراد زیادی از هدست های واقعیت مجازی استفاده می کنند اما این تکنولوژی، به عنوان یک فناوری نوظهور هنوز راه زیادی تا استفاده همه گیر و محبوبت بین کاربران دارند. درواقع کاربران امروز هدست های واقعیت مجازی به نوعی راهنمای توسعه دهندگان هستند تا متوجه اشکالات هدست ها شده و بتوانند نسل های آینده این تکنولوژی را بهبود ببخشند.

پس فراموش نکنید که هدست های واقعیت مجازی هنوز یک تکنولوژی درحال توسعه هستند.

با این حال این موضوع مانع نمی شود تا شما از تجربه لذت بخش حضور واقع گرایانه در دنیای مجازی چشم بپوشید. بی شک این تجربه است که ارزش امتحان کردن دارد، بخصوص که هرروز محتواهای بیشتری برای تجریه واقعیت مجازی در زمینه بازی ها و فیلم های سینمایی تولید می شود.

تحریریه کالالینک

هدف من در در وب سایت کالالینک(calalink) نوشتن مطالبی است که به کاربران کمک کند تا بتوانند بهترین تصمیم گیری را قبل از هر خریدی داشته باشند. همین طور تلاش می کنم تا لینک بهترین کالاهای موجود در بازار را که به دنبال آن هستید را برای شما گردآوری کنم تا خریدی راحت و بی دغدغه داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا