فناوری

چرا گوشی آیفون با صفحه کلید فیزیکی، بهتر از قبل می شود؟

اگر مشکلی با اضافه کردن یک قاب بزرگ به آیفون خود ندارید، به زودی می‌توانید یک صفحه‌ کلید فیزیکی به سبک بلک‌بری به آن اضافه کنید.

کلیکس (Clicks) نام یک قاب جانبی ۱۳۹ دلاری است که یک صفحه‌کلید فیزیکی را زیر صفحه‌نمایش آیفون شما اضافه می‌کند. این صفحه‌کلید از طریق درگاه Lightning یا USB-C آیفون به طور مستقیم متصل می‌شود، و به بلوتوث نیازی ندارد. این قاب، جالب، زیبا و قیمت آن هم مناسب است. اما آیا دنیا گوشی‌های لمسی خیلی وقت پیش با صفحه‌کلیدهای فیزیکی خداحافظی نکرده است؟ بله، اما شاید ارزش یک نگاه دوباره را داشته باشد.

دو گوشی آیفون با صفحه کلید فیزیکی با رنگ های زرد و خاکستری

«جیم ادی»، بنیان‌گذار و سردبیر Hardware Centric، در این مورد گفته است: «در حالی که اتصال یک صفحه کلید فیزیکی به شکل یک قاب حجیم و فداکاری قابل حمل بودن ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد، نهایتا انتخاب آن به ترجیح کاربران برای قابل حمل بودن در مقابل یک تجربه تایپ سنتی‌ خلاصه می‌شود. قطعاً حمل یک صفحه‌کلید به اندازه گوشی نسبت به یک لپ‌تاپ بزرگ آسان‌تر است.»

صفحه‌ کلید فیزیکی کلیکس

«کلیکس» نام شرکت و همچنین صفحه‌کلید است. این شرکت متشکل از کارمندان سابق اپل، بلک‌بری و گوگل بوده و در مدل‌هایی برای آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۵ پرو عرضه می‌شود. نسخه ۱۵۹ دلاری برای ۱۵ پرو مکس نیز در راه است. این صفحه‌کلید در رنگ‌های زرد و خاکستری-آبی عرضه می‌شود و در واقع بسیارهم زیبا به نظر می‌رسد.

به عنوان کسی که برای کارهای روزمره، زیاد تایپ می‌کند، صفحه‌کلیدهای فیزیکی را به کلیدهای روی صفحه‌نمایش ترجیح می‌دهم. یک صفحه‌کلید فیزیکی را می‌توان بدون نگاه استفاده کرد و شما با احساس هر کلید می‌دانید که آن را زده‌اید. به همین ترتیب، تشخیص اینکه آیا آن را روی لبه زده‌اید یا شاید دو کلید را همزمان فشار داده‌اید، آسان است (گفتم این کارم نه اینکه تایپیست ماهری باشم).

با این حال برای بسیاری از افراد، یک صفحه‌کلید نرم‌افزاری کاملاً کافی می‌باشد. با پیش‌بینی متن و تصحیح خودکار که هر روز بهتر می‌شود، می‌توانید روی یک صفحه‌نمایش شیشه‌ای صاف به اندازه یک صفحه‌کلید فیزیکی یا تقریباً به همان اندازه دقیق باشید. در مورد سرعت، کاملاً بستگی دارد. من تایپیست سریعی نیستم و بچه‌هایی را در مترو می‌بینم که روی گوشی‌هایشان بسیار سریع‌تر از آنچه من روی لپ‌تاپ می‌توانم تایپ می‌کنند!

فردی درحال تایپ با اکسسوری صفحه کلید فیزیکی کلیکس

صفحه‌کلید نرم‌افزاری همچنین بسیار راحت‌تر است. نه تنها حجمی به گوشی شما اضافه نمی‌کند، بلکه صفحه‌کلید می‌تواند بسته به کاری که انجام می‌دهید، طرح را تغییر دهد: برای مثال، برنامه ماشین حساب یک صفحه‌کلید عددی دارد. همچنین همیشه آماده استفاده است، بدون نیاز به وصل کردن آن و دنگ و فنگ های اتصال USB.

«در واقع، صفحه‌کلیدهای نرم‌افزاری به بخش جدایی‌ناپذیرتری از تجربه دیجیتال روزانه ما تبدیل شده‌اند و اکثر کاربران هیچ بهبود ملموسی در سرعت تایپ خود با یک صفحه‌کلید سخت‌افزاری مشاهده نمی‌کنند.»

صفحه کلید فیزیکی یا نرم‌افزاری؟

حتی با در نظر گرفتن حجم اضافی که این قاب برای شما ایجاد می کند، بااین حال صفحه‌کلیدهای سخت‌افزاری هم مزایایی دارند. اول از همه، آنها هرگز تغییر نمی‌کنند. کلیدها همیشه دقیقاً در جایی هستند که انگشتان شما آنها را به خاطر می‌آورند، که می‌تواند باعث تجربه روان تری در تایپ شود. واین چند ویيگی سودمند نیز به همراه دارد. یکی اینکه کلیک‌ها را احساس می‌کنید و به راحتی می‌توانید کلیدها را با لمس پیدا کنید. دیگری این است که می‌توانید انگشتان خود را روی کلیدها بدون فعال کردن آنها نگه دارید – این کار را با صفحه‌کلید نرم آیفون امتحان کنید.

«صفحه‌کلیدهای سخت‌افزاری روی گوشی‌ها برای افراد خاصی جذاب هستند، به ویژه آنهایی که زیاد تایپ می‌کنند، مانند نویسندگان یا متخصصانی که برای تایپ سریع‌تر به بازخورد لمسی نیاز دارند. ویا افرادی که به دنبال تجربه نوستالوژی کار با گوشی های قدیمی هستند»

و یک صفحه‌کلید سخت‌افزاری همچنین به معنای استفاده از میانبرهای صفحه‌کلید است. کلیکس یک کلید ⌘ دارد که می‌توان با آن تمام میانبرهای صفحه‌کلید شبیه مک را که در آیفون تعبیه شده‌اند انجام داد، مانند «⌘-H» برای بستن (پنهان کردن) برنامه‌ی جاری، و «⌘-C» برای کپی کردن، و…، و یا زدنِ فاصله برای پیمایش صفحات وب در سافاری. همچنین می‌توانید کلید «⌘-Space» را فشار دهید تا صفحه‌ی جستجوی Spotlight را بالا بیاورید، که به نظر من ممکن است به تنهایی دلیلی برای خرید یک iPhone Pro و یک کلیکس هم‌رنگ باشد.

و البته، بزرگ‌ترین مزیت این است که هنگام تایپ کردن می‌توانید از تمام صفحه‌ی آیفون خود استفاده کنید، زیرا صفحه‌کلید دیگر نیمی از صفحه را اشغال نمی‌کند. اگر چیزی بلندتر از یک iMessage سریع یا یک کامنت بی‌ادبانه‌ی یوتیوب می‌نویسید، آنگاه استفاده از کل صفحه‌نمایش برای کلماتتان به طرز شگفت‌انگیزی راحت است.

نمای جانبی از قاب اکسسوری صفحه کلید فیزیکی کلیکس

در نهایت، داشتن یک گزینه یا قدرت انتخاب می تواند خیلی خوب باشد. بطور مثال در آیپد، شما می‌توانید انتخاب کنید که از آن با قلم نوری، با صفحه‌کلید و ترک‌پد، موس یا بدون هیچ وسیله‌ی جانبی دیگری، استفاده کنید. بنابراین، خوب است که حداقل یکی از این موارد را در نهایت روی آیفون هم داشته باشیم.


در صورتی که کیبور فیزیکی کلیکس در بازار موجود شد، حتما لینک خرید آن را برای شما در این صفحه قرار خواهیم داد. با فعال کردن نوتیفیکیشن وب سایت می توانید اولین کسی باشید که از این موضوع اطلاع پیدا خواهد کرد.

شما می‌توانید آخرین اخبار روز فناوری را در صفحه اختصاصی دانش و فناوری پیگیری کنید. فراموش نکنید که برای ما کامنت بگذارید؛ خوشحال خواهیم شد تا نظرات شما را جهت بهبود مطالب، بکار ببریم.

تحریریه کالالینک

هدف من در در وب سایت کالالینک(calalink) نوشتن مطالبی است که به کاربران کمک کند تا بتوانند بهترین تصمیم گیری را قبل از هر خریدی داشته باشند. همین طور تلاش می کنم تا لینک بهترین کالاهای موجود در بازار را که به دنبال آن هستید را برای شما گردآوری کنم تا خریدی راحت و بی دغدغه داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا