کالای دیجیتالرمقطعات کامپیوتر

7نکته برای انتخاب و خرید رم کامپیوتر(PC RAM)

انتخاب رم کامپیوتر کاری است که نیاز به کمی دانش فنی و اطلاعات کامپیوتری دارد. ناسلامتی خیار و گوجه نیست که آدم سرش را پایین بیاندازد و صرفا به قصد ارتقا سیستم خود، به فروشگاه برود و بگویید: لطفا یک رم 16 گیگ برای کامپیوتر بدهید! البته اصلا کار دشواری هم نیست و فقط با خواندن نکاتی که در ادامه برای شما نوشته ایم، می‌توانید یک خرید مطمئن و درست داشته باشید. پس اگر شما هم قصد ارتقای سیستم خود را دارید، با ما همراه باشید.

نکات لازم برای خرید رم کامپیوتر

1. مادربرد

قبل از آن که بخواهید مشخصات رم خود را برای خرید تعیین کنید، ابتدا باید مشخصات و ویژگی های مادر برد خود را بدانید. در واقع همه چیز به مادربرد شما برمی‌گردد! اینکه تا چه اندازه می توانید رم را ارتقا دهید، رم شما چه فرکانسی داشته باشد و یا می تواند چند کاناله باشد بستگی به مادربرد شما دارد.

برای فهمیدن اسم مادربرد خود کافی است کلید‌های Windows+R را بفشارید تا محیط Run باز شود. در این محیط باید عبارت msinfo32 را تایپ کرده تا به پنجره System Information بروید. حال به سمت پایین اسکرول کنید تا عبارت BaseBoard Product را پیدا کنید. در قسمت مقابل این عبارت، نام مادربرد شما نوشته شده است.

راهنمای دریافت اطلاعات مادربرد

در قدم بعدی باید اسم مادربرد خود را در گوگل جست و جو کرده تا سازگاری مادربرد خود با مدل رم مناسبش پیدا کنید. از آنجایی که همواره جست و جوی انگلیسی کار راه اندازتر است، من عموما عبارت (ram support + “نام مادر برد”) را جستو جو می کنم و معمولا نتیجه به صورت زیر نشان داده خواهد شد:

پیدا کردن رم سازگار با مادر برد در گوگل

البته ورود به وب سایت سازنده مادربرد و بررسی ویژگی های و قابلیت های مادربرد خود برای ارتقا رم، کاربردی تر است و آنجا اطلاعات کامل‌تری خواهید یافت.

2. ظرفیت رم کامپیوتر

هر مادربردی یک محدودیت برای پذیرش حداکثر ظرفیت رم دارد. یعنی شما نمی توانید هرچقدر دلتان خواست ظرفیت رم را ارتقادهید. اما نگران نباشید اکثر مادر برد ها تا32 گیگ و ماردبرد های گیمینگ تا 64 گیگ و بیشتر را پشتیبانی می کنند. برای فهمیدن حداکثر ظرفیت پشتیبانی رم کامپیوتر توسط مادربرد خود، باید اطلاعاتی که در قسمت قبل در وبسایت سازنده یا سرچ گوگل پیدا کردید را بررسی کنید.

چند رم کامپیوتر در دستان یک فرد

برای مصارف خانگی و گیمینگ در حال حاضر رم 64 گیگ مانند یک اوردوز است. یعنی بعید می دانم به همه ظرفیت آن احتیاج پیداکنید. اما اگر از سیستم خود برای رندر و کارهای گرافیکی استفاده می کنید، بسته به نوع کار شما، 64گیگ می تواند عدد قابل قبولی باشد.

هرچند باید بدانید افزایش رم کامپیوتر سرعت رندر شما را بالاتر نخواهد برد و فقط کمک می کند صحنه های سنگین تری را بتوانید پردازش و رندر کنید.

3. فرکانس رم _ DDR

فرکانس رم کامپیوتر نشان دهنده سرعت انتقال داده درون حافظه است و به تعداد عملیاتی اشاره دارد که این حافظه می‌تواند در یک ثانیه انجام دهد و برحسب مگاهرتز”MHz” سنجیده می شود. هرچه فرکانس رم شما بیشتر باشد، سرعت نیز بالاتر خواهد بود. اما نکته مهم اینجاست که فرکانس رم به CPU و مادربرد شما بستگی دارد. مادر بردها از هر فرکانسی پشتیبانی نمی کنند و شما حتما باید حداکثر فرکانس کاری رم در مادربرد خود را که در وب سایت سازنده درج شده است بدانید. CPU شما نیز اگر ضعیف باشد می تواند به عنوان یک محدود کننده در برابر استفاده از حداکثر سرعت رم عمل کند.

فرکانس RAM معمولاً از 800 مگاهرتز در ماژول های DDR2 قدیمی تا 6800 مگاهرتز در DDR5 متغیر است.

پس هرچه ماژول ِِDDR شما ورژن بالا تری داشته باشد، سرعت رم شما نیز بالاتر خواهد بود. همچنین شما می توانید فرکانس رم خود را از طریق BIOS در تنظیمات مادر برد تغییر دهید.


4. تعدا کانال

کانال ها، مسیر های مجزای انتقال اطلاعات هستند و بستگی به پشتیبانی مادر برد و رم کامپیوتر شما دارند. یعنی رم دوکاناله در مادربردی که دوکاناله نیست مانند رم تک کاناله عمل می کند و همین طور برعکس آن نیز صادق است و رم شما هم حتما باید دوکاناله باشد.

دقت کنید که کانال ها در اسلات مادربرد با رنگ های متفاوت نشان داده می شوند. مثلا در یک مادر برد دوکاناله با 4اسلات رم، دوتا از اسلات ها آبی و دوتای دیگر مشکی است. و اینجا باید توجه داشته باشید که اگر تنها دو ماژل رم دارید، اگر رم ها دوکاناله هستند، حتما هرکدام باید در اسلات با رنگ متفاوت قرار بگیرند تا بتوانند از هر دوکانال استفاده کنند. یا به عبارت دیگر دو رم را در اسلات های شماره 2و4 یا 1و3 قرار دهید. تا قابلیت دو کاناله بود رم فعال شود.

یک مادر برد با رم دو کاناله  و مشخص بودن کانال ها با رنگ ابی و سفید

استفاده از رم کامپیوتر دو کاناله می تواند 15الی20 درصد افزایش عملکرد را برای سیستم شما به همراه بیاورد. امروزه مادربرد ها معمولا از دو تا چهار کانال پشتیبانی می کنند.

5. تعداد رم

توصیه می‌شود تعداد رم کامپیوتر را طوری خرید کنید که از همه اسلات های روی مادر برد استفاده شود. بطور مثال اگر قصد خرید 32 گیگ رم دارید و مادربرد شما 4 اسلات دارد، به جای خرید یک رم 32 گیگی، 4 رم 8گیگ بخرید. این کار سبب استفاده از کانال های مادربرد، افزایش سرعت و کارایی رم ها می‌شود.

تصویر 4 ماژول رم کامپیوتر

البته باید توجه داشته باشید که در سیستم هایی که کارهای گرافیکی و سنگین انجام می دهند افزایش تعداد رم کامپیوتر باعث افزایش خیلی زیاد دمای سیستم می‌شود و طبیعتا به یک خنک کننده قوی نیاز خواهید داشت.

6. برند رم

اگرچه از نظر تئوری می‌توان رم با برند مختلف را کنار هم استفاده کرد اما در عمل این کار ممکن است سبب مشکلاتی در عملکرد سیستم یا کاهش کارایی آن شود هرچند اگر مشخصات و ویژگی رم ها یکسان باشد به احتمال زیاد مشکلی پیش نخواهد آمد اما توصیه ما این است که بهتر است ریسک نکنید. پس موقع خرید سعی کنید رم ها همه از یک برند و آن برند نیز معتبر باشد. نمونه ای از برند های معتبر:

  • Corsair Vengeance LED_ بهترین رم برای بیشتر کاربران
  • Kingston HyperX Fury_ بهترین رم از نظر بودجه
  • Corsair Dominator Platinum RGB_ بهترین رم اینتل
  • HyperX Fury Beast RGB_ بهترین رم فرکانس بالا
  • G.Skill Trident Z RGB DC_ بهترین ماژول دوتایی(دوظرفیتی)
  • Adata Spectrix D80_ بهترن رم دارای خنک کننده مایع
  • Silicon Power Zenith PowerX_ بهترین رم در رنج متوسط
  • G.Skill TridentZ Royal_ بهترین رم RGB

7. نکته پایانی در ترکیب رم ها

در صورتی که قصد دارید رم جدید به سیستم خود در کنار رم های قبلی اضافه کنید، به یاد داشته باشید که

  • ورژن DDRرم ها با هم حتما یکی باشد.
  • برند رم ها ترجیحا یکسان باشد.
  • فرکانس رم ها یکسان باشد.(البته ترکیب رم ها با فرکانس متفاوت امکان پذیر است و این پیشنهاد برای ایجاد حداکثر عملکرد رم ها در سیستم است و بهتر است به آن توجه شود چرا که سیستم فرکانس همه رم ها را با رمی که فرکانسش از همه کم‌تر است تنظیم و استفاده می کند).
دو رم درکنار مادربرد

امیدواریم که در این مقاله تمام مواردی که باید هنگام خرید رم کامپبوتر در نظر داشته باشید را پوشش داده باشیم، شما هم اگر موردی به ذهنتان رسید در نظرات برای ما بنویسید تا این مقاله را کامل تر کنیم. ممنون که با ما بودید.

تحریریه کالالینک

هدف من در در وب سایت کالالینک(calalink) نوشتن مطالبی است که به کاربران کمک کند تا بتوانند بهترین تصمیم گیری را قبل از هر خریدی داشته باشند. همین طور تلاش می کنم تا لینک بهترین کالاهای موجود در بازار را که به دنبال آن هستید را برای شما گردآوری کنم تا خریدی راحت و بی دغدغه داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا