تلوزیون

راهنمای خرید تلوزیون هوشمند

امروزه دیگر تلوزیون ها فقط برای تماشای فیلم وسریال بکار نمی روند، کاربرد های متعددی که در تلوزیون هوشمند به لطف وجود سیستم عامل امکان پذیرشده، سبب شد تا بتوان از آنها همچون گوشی های هوشمند استفاده های متعدد زیادی کرد. قابلیت نصب اپلیکیشن، وب گردی، گیم و… بخشی از این ویژگی هاست که قصد داریم دراین مقاله به آنها بپردازیم و در ادامه سعی داریم تا چند راهکار کاربردی برای خرید یک مدل مناسب تلوزیون هوشمند به شما پیشنهاد دهیم. با ماهمراه باشید.

تلوزیون هوشمند

قابلیت‌های تلوزیون هوشمند

1_ نصب اپلیکیشن ها

تلویزیون ها هوشمند قابلیت نصب و استفاده از اپلیکیشن های متنوع و زیادی رادارند. اپلیکیشن هایی در حوزه اشتراک فیلم، سریال و موزیک همچون Netflix، YouTube، Spotify و… که البته نمونه های ایرانی این اپلیکیشن ها را نیز می‌توانید پیداکنید، ایپلیکیشن های آموزشی و کسب مهارت مانند مستر کلاس، اپلیکیشن های سلامتی و ورزش مانند  انرجیم و… از انواع اپلیکیشن هایی است که می‌توانید روی تلویزیون خود نصب کرده و استفاده کنید.

تلوزیون هوشمند

2_ فرمان صوتی

برخی از تلویزیون های هوشمند امکان دریافت فرمان کنترل صوتی را دارند، به طوری که با استفاده از صدای خود می توانید تلویزیون را کنترل کنید و دستورات مد نظر خود را به آن بدهید.

3_ اشتراک محتوا

به لطف وجود درگاه های ارتباطی نظیر wifi یا بلوتوث، تلویزیون های هوشمند امکان اشتراک گذاری محتوا از دستگاه های دیگر مانند تلفن همراه، تبلت و کامپیوتر را دارند. می توانید عکس ها، فیلم ها و موسیقی ها را به راحتی بین دستگاه های خود انتقال دهید. که از بارزترین کاربرد های آن، قابلیت screen mirroring است که به شما امکان می‌دهد محتوای گوشی و به طور کلی هرآن چیزی که صفحه نمایش گوشی نمایش میدهد را برروی صفحه تلوزیون داشته باشید.

4_ کنترل هوشمند

برخی از تلویزیون های هوشمند، امکان کنترل دستگاه های هوشمند دیگر در خانه را دارند. به عنوان مثال می توانید تلویزیون را به عنوان یک کنترل کننده هوشمند برای روشن و خاموش کردن چراغ ها، تنظیم دمای خانه و موارد دیگر استفاده کنید .

5_ وب گردی

بانصب یک مرورگر یا استفاده از مرورگر پیش فرض تلوزیون هوشمند خود به راحتی می توانید وب گردی کنید و مطالب موردعلاقه خود را در تلوزیون جست وجو و دنبال کنید.

خانمی در حال تماشای تلوزیون هوشمند

6_ گیم!

تلویزیون های هوشمند امکان اتصال به دستگاه های خارجی مانند کامپیوتر و کنسول های بازی را دارند وشما می توانید لذت بازی کردن را با یک نمایشگر بزرگ و باکیفیت تجربه کنید. البته بعضی از تلوزیون های هوشمند بطور خاص برای اجرای گیم بهینه شدند و امکان تجربه فریم ریت بالای صفحه نمایش را به شما رائه می‌دهند تا بتوانید بصورت حرفه‌ای از آنها استفاده کنید.

تلوزیون هوشمند برای گیم

7_ تماشای فیلم های سه بعدی

ازدیگر ویژگی هایی که امروزه در تلوزیون های هوشمند دیده می‌شود امکان تماشای فیلم های سه بعدی با عینک ها مخصوص است که به شما لذت تماشا و تجربه یک حس به یادماندنی می‌دهد.

البته لازم به ذکر است که یک تلوزیون هوشمند ممکن است همه ویژگی های بالا را باهم نداشته یا در بعضی امکانات تفاوت هایی در ارائه خدمت به شما داشته باشد.

راهنمایی‌هایی برای خرید یک تلوزیون هوشمند

1_ تعیین بودجه

پیش از هرچیزی ابتدا باید بودجه خود را برای خرید تلویزیون هوشمند تعیین کنید. این کار کمک می کند تا محدوده قیمتی مناسب خود را تعیین کنید و بهترین گزینه را در محدوده بودجه خود بتوانید بیابید.

2_ اندازه صفحه نمایش

باید بدانید که چه اندازه صفحه نمایشی برای تلویزیون هوشمند خود درنظر دارید. این به عواملی مانند اندازه اتاق، دکوراسیون خانه و فاصله بین شما و تلویزیون بستگی دارد. البته باید بدانید هرچه اندازه تلوزیون شما بزرگ تر باشد، نیاز به تصاویر و ویدئوهای باکیفیت‌تری برای پخش دارید چرا که اندازه بزرگ تلوزیون باعث می شود تصاویر معمولی با کیفیت پایین تر به شما نشان داده شوند، درست مثل زمانی که برروی یک تصویر زوم میکنید یا آن را بزرگ نمایی می کنید و دچار کاهش کیفیت می شود.

3_ وضوح تصویر

تصمیم بگیرید که به دنبال کدام وضوح تصویر (مانند HD، Full HD، 4K) هستید. وضوح بالاتر تصویر، جزئیات بیشتر و کیفیت بهتر را فراهم می کند. پیشنهاد ما به شما این است که به دنبال وضوح FHD و یا 4K باشید. خرید دستگاهی با وضوح کم تر منطقی نیست و وضوح بیشتر مثل 8Kهم هنوز در دسترس همه قرار نگرفته و چندان عمومیت ندارد(البته در زمان نگارش این مقاله!).

4_ فن آوری ساخت پنل

فن آوری های متفاوتی در ساخت پنل تلوزیون ها وجود دارد که بسته به کار برد و انتظارات شما هر کدام مزایا و معایب خود رادارند که در زیر به آنها اشاره می کنیم

4_ 1_ فن آوری LED

  • ✔مزایا
  • ✖معایب
  • گستره رنگی و حجم رنگی بالا(نمایش بهتر رنگ های روشن).
  • کیفیت تصویر بالا: تکنولوژی LED توانایی نمایش تصاویر با رزولوشن بالا و جزئیات دقیق را دارد.
  • روشنایی بالا: پنل LED دارای روشنایی بسیار بالا است که تصاویر را در شرایط نوری سخت قابل مشاهده می کند.
  • زمان پاسخگویی (سرعت تغییر تصویر یا موشن بلور) زیاد که تاثیر منفی در بازی های اکشن و رقابتی می گذارد وسبب تارشدگی تصویر می شود(حدود 4ms).
  • محدودیت در زاویه دید که باعث می‌شوداز زوایای دورتر تصویر وضوح کم تری داشته باشد.

4_ 2_ فن آوری OLED

  • ✔مزایا
  • ✖معایب
  • کیفیت تصویر بالا: تکنولوژی OLED توانایی نمایش تصاویر با رزولوشن بالا، رنگ های زنده و کنتراست بسیار بالا رادارد.
  • زمان پاسخگویی سریع که منجر به ایجاد تصاویر پرجزئیات و بدون افت سرعت در صحنه های سریع می شود (حدود.1ms).
  • زاویه دید وسیع
  • عمر محدود نسبت به LEDها که ممکن است نیاز به تعویض قطعات در طول زمان داشته باشد.
  • گستر رنگی و حجم رنگی پایین تر نسبت به LED و QLED

4_ 3_ فن آوری QLED

  • ✔مزایا
  • ✖معایب
  • روشنایی بالا مشابه تکنولوژی پنل LED.
  • گستر رنگی و حجم رنگی بالاتر نسبت به LED
  • پنل QLED دارای عمر طولانی تری نسبت به OLED ها دارند.
  • زاویه دید پایین تر نسبت به OLED
  • زمان پاسخگویی بالا نسبت به OLED (حدود2.8ms)
  • توانایی کم تر در تولید عمق رنگ مشکی.

5_ سیستم عامل

بررسی کنید که تلویزیون هوشمندی که قصد خرید آن را دارید، از کدام سیستم عامل پشتیبانی می‌کند. این موضوع ارتباط مستقیم با امکانات و اپلیکیشن های قابل نصب بر روی دستگاه هوشمند شمادارد. از سیستم عامل های معروف دراین زمینه می توان به Android TV، WebOS و Tizen اشاره کرد.

6_ درگاه های ورودی و خروجی

مطمئن شوید که تلویزیون هوشمند شما درگاه های ورودی ها و خروجی های کافی برای اتصال به دستگاه های دیگر مانند کابل HDMI، USB، و سیستم صوتی دارد.


7_ بررسی نظرات مشتریان

همواره پرس و جو از کیفیت کالایی که قصد خرید آن را دارید از کسانی که قبلا تجربه خرید آن را داشته اند به شما کمک زیادی می‌کند و اطلاعات زیادی را درمورد ویژگی های مثبت و منفی آن کالا به شما می‌دهد. البته اگر برای خرید و انتخاب کالای خود به وب سایت ماسربزنید، تیم کالالینک همواره در بررسی ومعرفی کالا ها، نظرات خریداران را یک به یک بررسی می کند و اطلاعات کاملی را درمورد هر کالا در اختیار شما خواهد گذاشت.

8_ قیمت و مقایسه

قبل از خرید، بهتر است قیمت تلویزیون هوشمند مورد نظرتان را با سایر برندها و مدل ها مقایسه کنید. این به شما کمک می کند تا بهترین قیمت را برای خرید خود پیدا کنید.این هم از آن دسته مواردی است که ما به شما کمک می کنیم تا در هر رنج قیمتی که مد نظر شماست بهترین کالا ها را پیدا و خرید کنید.

9_ گارانتی و خدمات پس از فروش

مطمئن شوید که تلویزیون هوشمندی که قصد خرید آن را دارید، دارای گارانتی مناسب و خدمات پس از فروش است. این به شما اطمینان می دهد که در صورت بروز هر گونه مشکل برای دستگاه هوشمند خود، به راحتی می‌توانید آن را تعمیر یا تعویض کنید.

10_ انتظارات خود را بدانید!

درنهایت باید بدانید که به دنبال چه چیزی هستید. دانستن انتظاراتتان به شما کمک می کند تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. آیا به دنبال ویژگی های هوشمند تلوزیونتان هستید یا کیفیت صفحه نمایش برای شما مهم تراست؟ شاید هم به دنبال پرکردن فضای خالی خانه با یک تلوزیون بزرگ هستید!
تمرکز بر اولویت هارمز بزرگ یک انتخاب صحیح است(انصافا این جمله روباید سرلوحه همه تصمیم گیری هاتون قراربدید 😉 ).


تحریریه کالالینک

هدف من در در وب سایت کالالینک(calalink) نوشتن مطالبی است که به کاربران کمک کند تا بتوانند بهترین تصمیم گیری را قبل از هر خریدی داشته باشند. همین طور تلاش می کنم تا لینک بهترین کالاهای موجود در بازار را که به دنبال آن هستید را برای شما گردآوری کنم تا خریدی راحت و بی دغدغه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا